GRI-indeksi
Hanselin vastuullisuusraportti on laadittu noudattaen GRI-standardin core-tasoa. Standardit ovat vuoden 2016 mukaisia.
| Organisaation taustakuvaus | |||
| GRI-tunnus | GRI-selite | Linkitys | Hanselin olennaisuusteema / Puutteet raportoinnissa |
| 102-1 | Raportoivan organisaation nimi | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
| 102-2 | Tärkeimmät toiminnot, tavaramerkit, tuotteet ja palvelut | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
| 102-3 | Yhtiön pääkonttorin sijainti | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
| 102-4 | Toimintojen sijainti | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
| 102-5 | Omistusrakenne ja yhtiömuoto | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
| 102-6 | Markkina-alueet | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö Vaikutusten tavoittelu haastaa kilpailuttajat |
|
| 102-7 | Organisaation koko | Yritysjärjestely toi Hanseliin uusia osaajia Tunnusluvut ja taloudellinen asema |
|
| 102-8 | Tiedot henkilöstöstä ja työntekijöistä | Yritysjärjestely toi Hanseliin uusia osaajia | Tunnusluku ei ole soveltuva (a- ja c-kohdat): Sukupuolijakauma on kerrottu vain kokonaishenkilömäärästä, joka on verrattain pieni, eikä tarkempi erittely olisi tarkoituksenmukainen. |
| 102-9 | Toimitusketju | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
| 102-10 | Merkittävät muutokset organisaatiossa ja toimitusketjussa | Toimitusjohtajalta Vastuullisuuden johtaminen |
|
| 102-11 | Varovaisuuden periaatteen soveltaminen | Vastuullisuusanalyysi laajentaa näkökulmaa Ympäristötunnukset 2019 |
Tunnusluku ei ole soveltuva: Hanselin toiminnalla ei ole suoria ympäristövaikutuksia, kun yhtiöllä ei ole omaa tuotantoa. Vastuullisuusanalyysissä käsitellään välillisiä vaikutuksia. |
| 102-12 | Ulkopuoliset aloitteet | Toimitusjohtajalta Yhteistyöllä vaikuttavampia hankintoja KEINO kestävyyden asialla |
|
| 102-13 | Jäsenyydet järjestöissä ja edunvalvontaorganisaatioissa | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
| Strategia | |||
| 102-14 | Toimitusjohtajan katsaus | Toimitusjohtajalta Katsaus vuoden 2019 tapahtumiin |
|
| 102-15 | Keskeiset vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet | Riskit ja riskien hallinta Olennaisuusarvio |
|
| Liiketoiminnan eettisyys | |||
| 102-16 | Arvot ja liiketoimintaperiaatteet | Yhdistämme Suomen julkisen hankintavoiman Compliance-toiminto turvaa luotettavuutta Liiketoimintaperiaatteet verkkosivuillamme |
Julkisten hankintojen avoimuus ja läpinäkyvyys Harmaan talouden torjunta |
| 102-17 | Toiminnan eettisyyteen liittyvä neuvonanto ja väärinkäytösten ilmoittaminen | Compliance-toiminto turvaa luotettavuutta | Julkisten hankintojen avoimuus ja läpinäkyvyys Harmaan talouden torjunta Compliance-toiminto ehti olla voimassa vain kolmen kuukauden ajan. Sinä aikana ei tullut eettisyyteen tai korruptioon liittyviä ilmoituksia. |
| Hallinnointi | |||
| 102-18 | Kuvaus hallintorakenteesta sekä yritysvastuun johtamisesta | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö Vastuullisuuden johtaminen |
|
| 102-19 | Vastuunjako yritysvastuuasioissa | Vastuullisuuden johtaminen | |
| 102-20 | Yritysvastuun vastuuhenkilöt ja raportointisuhteet | Vastuullisuuden johtaminen | |
| 102-24 | Hallituksen ja johtoryhmän jäsenten valintaprosessi | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | Tunnusluku ei ole soveltuva (kohta b): Hanselilla ei ole henkilövalintoihin omaa toimintamallia vaan noudatamme valtion omistajaohjauksen periaatteita. |
| 102-32 | Yritysvastuuraportin hyväksyminen | Vastuullisuuden johtaminen | |
| Sidosryhmävuorovaikutus | |||
| 102-40 | Luettelo sidosryhmistä | Sidosryhmämme | |
| 102-41 | Työehtosopimukset | Kohti muutosta | |
| 102-42 | Sidosryhmien tunnistaminen ja valinta | Sidosryhmämme | |
| 102-43 | Sidosryhmätoiminta | Aktiivinen yhteistyö takaa hyvät käytännöt Hansel kiersi Suomea |
Asiakkaiden ja toimittajien tukeminen, sitouttaminen sekä ohjaaminen |
| 102-44 | Sidosryhmien esille nostamat tärkeimmät asiat ja huolenaiheet | Toimitusjohtajalta Sidosryhmämme |
|
| Raportointiperiaatteet | |||
| 102-45 | Konsernitilinpäätökseen sisältyvät yksiköt | Tunnusluku ei ole soveltuva: Yhtiön tilinpäätös kattaa koko toiminnan. Hansel ei ole konserni. | |
| 102-46 | Raportin sisällön ja aiheiden laskentarajojen määrittely | Olennaisuusarvio | |
| 102-47 | Luettelo olennaisista aiheista | Olennaisuusarvio | |
| 102-48 | Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa | Vastuullisuuden johtaminen | |
| 102-49 | Muutokset raportoinnissa | Vastuullisuuden johtaminen Olennaisuusarvio |
|
| 102-50 | Raportointikausi | Vastuullisuuden johtaminen | |
| 102-51 | Edellisen raportin päiväys | Vastuullisuuden johtaminen | |
| 102-52 | Raportointijakso | Vastuullisuuden johtaminen | |
| 102-53 | Yhteystiedot lisätiedoille | Vastuullisuuden johtaminen | |
| 102-54 | GRI-standardien mukaisuus | Vastuullisuuden johtaminen | |
| 102-55 | GRI-sisältövertailu | GRI-indeksi | |
| 102-56 | Ulkoinen varmennus | Riippumaton varmennusraportti | |
| Johtamiskäytäntö | |||
| 103-1 | Olennaiset aiheet ja niiden laskentarajat | Olennaisuusarvio | |
| 103-2 | Johtamistavan ja sen osa-alueiden kuvaus | Vastuullisuuden johtaminen Olennaisuusarvio |
|
| 103-3 | Johtamistavan tehokkuuden arviointi | Vastuullisuuden johtaminen Olennaisuusarvio |
|
| Taloudelliset vaikutukset | |||
| 201-1 | Suoran taloudellisen lisäarvon tuottaminen ja jakautuminen | Yhdistämme Suomen julkisen hankintavoiman Kiireinen yhteishankintavuosi Hankintaosaajat asiakkaiden apuna Kunnat kiinnostuivat hankintatoimen kehittämisestä Yhtiön palvelut Tuloslaskelma |
Tehokkaat hankinnat koko julkiselle sektorille Hansel tehostaa julkista taloutta kilpailuttamalla yhteishankintoja sekä auttamalla asiakkaitaan kilpailuttamaan omia hankintojaan ja kehittämään hankintojensa johtamista. |
| Välilliset taloudelliset vaikutukset | |||
| 203-2 | Merkittävät epäsuorat taloudelliset vaikutukset | Yhdistämme Suomen julkisen hankintavoiman Tuemme markkinoiden toimivuutta monin tavoin |
Tehokkaat hankinnat koko julkiselle sektorille Markkinoiden toimivuus ja hyvät kilpailuttamiskäytännöt |
| Lahjonnan ja korruption vastaisuus | |||
| 205-2 | Lahjonnan ja korruption vastainen koulutus | Compliance-toiminto turvaa luotettavuutta | Julkisten hankintojen avoimuus ja läpinäkyvyys Harmaan talouden torjunta Tieto ei ole saatavilla: Perehdytys/koulutus koskee koko henkilöstöä ja on jatkuvaa toimintaa. Vuosittaisia tunnuslukuja ei tämän vuoksi kerätä. |
| Toimittajien ympäristöarvioinnit | |||
| 308-1 | Ympäristökriteerein arvioitujen uusien toimittajien % | Ympäristötunnukset 2019 | Ilmasto- ja ympäristövastuulliset hankinnat Hansel myöntää yhteishankinnalle ympäristötunnuksen, jos tietyt kriteerit täyttyvät. Mittaamme tunnuksen saaneiden yhteishankintojen osuutta kaikista yhteishankinnoista. |
| Hansel 1 | Ympäristönäköhtien toteutuminen yhteishankinnoissa | Vastuullisuusanalyysi laajentaa näkökulmaa Ympäristötunnukset 2019 |
Ilmasto- ja ympäristövastuulliset hankinnat Hansel tekee yhteishankintoja, joiden toimitusketjut voivat muuttua sopimuskauden aikana. Seuraamme ympäristönäkökohtien toteutumista yhteishankintakohtaisesti (ympäristötunnus). |
| Koulutus | |||
| 404-1 | Koulutuspäivät | Yritysjärjestely toi Hanseliin uusia osaajia | Hyvinvoiva ja osaava työyhteisö |
